ЕнергоефективністьМіжнародні проектиНовини

Враження енергоаудиторів від проведених тренінгів з енергоаудиту в Польщі

Оприлюднено

60 енергоаудиторів з України пройшли 2-х тижневе навчання в Польщі в рамках проекту “E-ETAP – Навчальний проект з енергетичної ефективності та енергетичного аудиту в Україні”.

Навчання відбулося за підтримки Національного агентства з питань енергозбереження Республіки Польща (Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. – KAPE, www.kape.gov.pl) та Фонду збереження енергії (Fundacja Poszanowania Energii – FPE, fpe.org.pl).

Іноземний досвід завжди цікавий для впровадження кращих підходів в Україні. Тому ми зібрали короткі відгуки від учасників тренінгів з метою визначити що їм сподобалося/що ні, що варто впровадити в Україні.

Катерина Шишка, директор з технічних питань ЕСКО “ЕнергоІнжиніринг”

Навчання було досить інтенсивним та різноплановим – десь третина часу була присвячена саме польському досвіду. Досвід цікавий та корисний, однак не все я б назвала абсолютно ідеальним. Так, є вже встановлені, опробувані, стандартні процедури. Це добре. Тут можна цей досвід беззаперечно зичити. Однак, є те, що мені не сподобалось, дещо технічне. Наприклад, всі житлові будинки (будь-якої висоти) дозволяється утеплювати ппс. В багатьох будинках цоколь залишається неутепленим – це містки холоду та тепловтрати. В Польще майже всі наявні системи опалення двотрубні, тому у них немає проблем з однотрубними системами, тут лише наш власний шлях.

Ще однак третина часу навчання – це саме лекції по технічним питанням, типу “системи вентиляції”, “системи опалення”, ВДЕ, тощо. Тут все як і у нас, можна запозичити цікаві моменти, але ці лекції особливо не відрізняються від тих, що ми, наприклад, читали з GIZ для викладачів ВУЗів….

Остання третина – навчання роботі в програмному продукті. Програмний продукт за своїм функціоналом сподобався, зручним є наявність графічного модулю. Завдяки цьому, вхідні дані програмним продуктом можуть бути або занесені в табличному вигляді, або програма їх автоматично враховує із графічної моделі будинку. Робота в Auditor OZC зручна, дійсно програма з широкими можливостями, продумана, зручна в користуванні. Але! На сьогодні вона лише частково враховує методику по сертифікації будівель, що діє в Україні. Тобто програмний продукт треба “доробляти” в питаннях застосування деяких формул, стандартизованих даних, що не співпадають із таблицями в нашій методиці, а є суто “європейськими”. І найголовніше, поки що програма не формує сертифікат. Вся база є, але кінцевий продукт неможливо отримати.
Фейсбук сторінка

Валентина Гуч-Денисенко, експерт з енергоефективності в будівлях, Офіс підтримки Реформ при Мінрегіоні

Я була одна із 60-ти фахівців. Для себе вбачаю такі сторони цього навчання:

Позитивні сторони:

  • Вивчення законодавства щодо енергоефективності Польщі та їх методики розрахунку енергетичної ефективності. Для мене це було корисно, бо на даний час надаю підтримку Міністерству щодо змін до методики енергоефективності та іншого законодавства ;
  • Ознайомлення з програмним забезпеченням для розрахунку енергоефективності будівлі.

Негативні сторони:

  • В програмі навчання не було жодного компонента, який направлений на підвищення знань та навиків розрахунків енергоефективності по методиці, що діє в Україні.

Всі лекції були основані виключно на Польській методиці та з тими правилами, що діють в Польщі. Сумнівно, що, це може допомогти українським енергоаудиторам краще робити свою роботу в Україні.

  • Програма навчання не була правлена на практикуючих енергоаудиторів. Здавалась, що цю програму Польські викладачі читають для випускників польських ВУЗ, де саме 60% теорії подібно до того, як рахувати опір теплопередачі і тому подібно.
  • Проведення тренінгів та структура навчання була невдала. Викладання теорії тривало з 9:00 по 18:00, а після чого необхідно вивчати  їх програмне забезпечення та робити українській аудит в цих програмах, бо іншого часу по факту не відводилося, а це є екзаменаційна робота. Відсутність достатнього відпочинку навчанню не сприяло. Субота була також  робочою з 9: 00 до 24:00.

Висновок: Результати навчання показують, що у випадку розповсюдження навчальної польської програми та підходу до навчання в Україні, створить ще більшу колізію в якості підготовки енергоаудирів. Ставлю під сумнів, що вивчення польської методики та їх норм дозволить якісніше рахувати енергоефективність за української методикою.

Вихід, може бути, якщо змінити методику що діє в Україні на Польську.
Фейсбук сторінка

Марина Шовкалюк, доцент кафедри теплотехніки та енергозбереження ІЕЕ, НТУУ “КПІ ім. Сікорського”

 Вважаю, що навчання було корисним.

Отримали уявлення щодо організації енергоаудиту у Польші, а саме:
– чітке розділення поняття “сертифікація” та “енергоаудит”;
–  сертифікація обов’язкова при новому будівництві, продажу і оренді, а при комплексній термомодернізації головним є звіт з аудиту;
– сертифікація  можлива навіть для  окремих квартир!,  що призводить до викривлення даних по будинку в цілому – для одного поверху може вийти “А”, для іншого -” F”;
– під час сертифікації можливим є підхід до визначення класу як розрахунково, так і за фактичними даними;
-абсолютна більшість (більше 90%) аудиторів в Польщі користуються одним програмним продуктом, що ЗНАЧНО спрощує виконання перевірки (можливо, він щось і неточно розраховує, проте всі рахують однаково, а перевіряючий знає що і в якому місці потрібно перевірити, т.к. йому надсилається не тільки паперовий звіт, але у разі необхідності і розрахунковий файл;
–  чітка і уніфікована форма звіту з аудиту багатоквартирних будівель, розроблено в EXEL, що дуже зручно;
– дізналися, що у Польщі є офіційні каталоги вартості  заходів з термомодерніазції по варіантах (різна товщина наприклад), що публікуються і є загальнодоступними. Раніше цю базу контролювало держструктура, тепер цю базу публікує комерційна структура – загальна вартість у питомих одиницях та коефіцієнти для різних областей;
– було цікаво дізнатися, що у Польщі є плата за приєднання до тепломереж (по навантаженню) і окрема плата по лічильникам, що впливає на економічну доцільність різних заходів;
– було цікаво дізнатися спрощені підходи до визначення енергоспоживання будівель (чітко встановлене значення кратності, коефіцієнти ефективності..).

Робота з програмним продуктом дозволяє:
– запобігти “механічних” помилок при підрахунку площ огороджень, проте опалювальна площа рахується по зовнішнім обмірам, а не як у нас по внутрішнім (це потребує доопрацювання);
– враховувати містки холоду, нагрів зовнішньої поверхні сонцем та інші моменти;
– дозволяє швидко рахувати ефект від заходів по огородженням;
– дозволяє визначати необхідну теплову потужність (МВТ) за стандартом, що введено в Україні “методом обкладинки” (англ. мовою)  та не вивчено ще широким колом фахівців.

Не сподобалося: як на мене, дуже напружений графік для виконання самостійного завдання. Робота виконувалася після лекційних занять, іноді вночі.
Фейсбук сторінка

Прокопенко Дмитро, енергоаудитор

 Задумка проекту була гарна, але нажаль реалізація самого навчання не на стільки гарна, як задумка. Можливо треба було розбавити курс більшою кількістю виїздів на об’єкти, щоб наочно продемонструвати шляхи вирішення тих чи інших проблем.
Навчальний курс дуже сильно розтягнули, частину матеріалів можна було розіслали для попереднього ознайомлення. На мою думка не має сенсу робити презентацію із суцільного тексту, щоб потім весь цей слайд читати на польській, а потім на український.
Також хочеться відмітити тест «Blow door», мені здається, що його необхідно демонструвати на самому об’єкті (для наочного ознайомлення з тестом), а не просто сидячи в аудиторії слухаючи презентацію.
Також не зрозуміла політика Польщі, щодо не налаштованих ІТП, будівлі термоденізовані, але у всіх квартирах відкриті вікна.
З приводу самої програми «Audytor OZC», інтерфейс програми дуже загромаджений різними функціями, які на стадії певної роботи не потрібні, не краще б було зробити розбивку функцій за етапи реалізації проекту. Дуже не зручно спочатку рахувати в програмі, потім рахувати в Excel, потім переносити дані з програми в Excel, потім додавати до програми один захід, знову робити перерахунок в програмі и знову переносити в результати до Excel. Сам робочий Excel не оптимізований, дуже багато чого необхідно заносити вручну. В загальному нажаль дана програма не може бути використана для ринку України.
Фейсбук сторінка

Тутова Олена, спеціаліст з енергоефективності, ЕСКО «Екологічні Системи»

Что понравилось:

  • Статистика деятельности Фонда ЕЕ Польши с момента его основания;
  • Стандарты качества ЕА;
  •  Методика выбора энергосберегающих мероприятий с точки зрения оптимизации инвестиционных затрат;
  • Измерение температуры и влажности воздуха, тест на герметичность;
  • Excel с расчетом точки россы в утеплителе;
  • Лучшие практики термомодернизации.

Не понравилось:

  • Организационные: большое количество материала без возможности качественно его обработать
  • Недостаточное количество времени на работу с программой Auditor OZC. Необходимо было выслать ключи доступа к ней ранее, чтоб приехать на тренинг уже подготовленными и с вопросами
  • Поляки дифференцируют понятие сертификат ЕЕ и ЕА, из-за этого возникают недопонимания законодательной базы Украины.

О наполнении курса судить не могу, так как он рассчитан на специалистов с разной технической подготовкой. Я бы сократила теоретическую часть до минимума.
Что внедрить у нас:
– прозрачную упрощенную методику расчета согласно улучшенной нормативной базе;
– базовый программный продукт (как в свое время ЭНСИ);
– жесткие законодательные требования следования рекомендациям, изложенным в отчете по ЭА, как в Польше;
– пример расчета различных типов зданий (общественное, жилое) в свободном доступе.
Фейсбук сторінка

Примітка: в статті наведені оригінали коментарів від учасників тренінгу.

Також будем раді відгукам інших учасників тренінгу (направляйте на info@aea.org.ua)