В рамках громадського обговорення проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку обміну інформацією між центральними органами виконавчої влади, атестаційними комісіями в процесі проведення незалежного моніторингу, професійної атестації та ведення баз даних сертифікатів, фахівців та звітів» Асоціація енергоаудиторів звертає увагу на наступні проблемні питання:
- Передача та обмін даними повинні базуватися на концепції єдиної бази даних з інформацією про будівлю і результати розрахунків, а не пересилання PDF- документів та excel-форм. Інакше з огляду на складність алгоритмів і кількість вхідних даних будь-яка перевірка матиме формальних характер та потенційні корупційні ризики, а також потребуватиме значного збільшення штату працівників, що займатимуться перевірками.
- Постанова ставить на перше місце «конфлікт інтересів» не конкретизуючи його при цьому основними ризиками, на нашу думку, є технічний аспект підготовки сертифікатів, пов’язаний з якістю збирання вихідної інформації та виконанням розрахунків.
Пропонуємо Мінрегіонбуду спільно доопрацювати проект постанови в зазначених вище питаннях із залученням практикуючих енергоаудиторів, які знайомі з проведенням розрахунків відповідно до ДСТУ Б А. 2.2-12:2015. Це дозволить врахувати основні складнощі під час збору та обробки інформації і відповідно під час подальшої перевірки.
Коментарі по тексту постанови
п. 9. Передача інформації для перевірки енергосертифікатів передбачається в форматі Excel. При цьому мають бути надані «вхідні, проміжні та результативні показники відповідно до ДСТУ Б А. 2.2-12:2015 «Енергетична ефективність будівель».
Обсяг необхідної інформації дуже значний і зокрема включає такі показники як орієнтація фасадних елементів по сторонам світу, колір стін, теплопровідні включення, довжини трубопроводів, графіки роботи і багато іншого. Без використання спеціалізованого програмного забезпечення зі стандартизованими формами для введення та розрахунковим модулем зробити якісну перевірку практично неможливо – трудомісткість перевірки буде аналогічною новому розрахунку.
Проведення нашими спеціалістами розрахунків відповідно до згаданого ДСТУ вказують, що найбільшою потенційною проблемою є не так розрахунок як підготовка та введення вихідних даних, зокрема щодо геометричних розмірів, матеріалів, конструкцій тощо.
п. 9. Повинна надаватися «копію енергетичного сертифікату будівлі у програмі Adobe Acrobat Reader DC в форматі Pdf»
Доцільним є ведення єдиної бази даних сертифікатів з показникам в цифровому вигляді і відповідно обмін конкретними показниками, а не «сканованим документом».
п. 9. Повинна надавати «план будівлі за поверхами у програмі Adobe Acrobat Reader DC в форматі Pdf»
Як показує практика проведення енергоаудитів (більше 1000 шт.) – зазначені плани – доволі рідко зустрічаються на об’єктах і часто не відповідають фактичному стану речей. При цьому виготовлення нових, актуалізованих планів займає багато часу і буде коштувати досить дорого, що значно здорожчуватиме вартість сертифікату. Цей пункт пов’язаний з достовірністю даних.
п. 9. 4. «При цьому Держенергоефективності вибірково здійснює моніторинг не менше ніж 10% енергетичних сертифікатів, складених кожним з енергоаудиторів, атестат якого анульовано …»
Ключовим, на наш погляд, є не «конфлікт інтересів», а недодержання вимог законодавства при складанні, що тут не вказано. При цьому не визначено поняття «конфлікту інтересів» і «зацікавленості», що створює підґрунтя для нездорової конкуренції та корупційні ризики.
Також не надано форми для обміну інформацією в форматі «Excel», що не дозволяє оцінити достатність їх для перевірки якості.
Офіційний лист Мінрегіонбуду