Коментар щодо прийнятого у 1-му читанні Закону про Фонд енергоефективності.

02.04.2017

Андрій Гінкул, юрист, економіст, експерт з питань територіального, місцевого економічного розвитку та впровадження проектів енергозбереження:

Фонд енергоефективності потрібен, але він має бути організований і функціонувати по-іншому. Ми як експерти ще з 2008 року займаємось тим, щоб уможливити такі фінансові інструменти. Але важливо не звести зусилля лише до прийняття закону. Ефективність фонду полягає в розробці детального фінансового і технічного механізму діяльності, зокрема, фінансування об’єктів, вибору, реалізації, верифікації результатів проекту. Важливо, щоб усе відбувалося у зрозумілій, прозорій та публічної формі. Адже головна проблема, яка виникає, це корупційні ризики та ризики ефективності і якості. Дуже мало людей можуть реально проконтролювати якість. Адже при однакових витратах, скажімо, на утеплення стін можна обрати матеріали різної якості, різну кількість штукатурки і утеплювача. Візуально це неможливо перевірити. А відмінність є у тому, наскільки зміняться комфорт жителів і витрати на опалення.

Форма створення фонду у вигляді юридичної особи була запропонована німецькими консультантами. Ясна річ, що таку форму їм і замовляли. Втім, закрита форма створення юридичної особи має в собі ряд інституційних ризиків. Це відокремлений баланс, відокремлений рахунок, директор і наглядова рада, в яких навряд чи вдасться отримати дані про фінанси та інше. Навіть якщо не брати до уваги питання ризиків ефективності і ризиків якості, з точки зору ризиків корупції і публічності, ми вже отримаємо негатив.

До прикладу, у Литві зробили фонд як трастовий рахунок, але розмістили його не в Мінфіні, а в Європейському інвестиційному банку. Розумію, що наше міністерство так не працюватиме, це питання політичне і питання бюджетного законодавства. Хоча прийняття одного технічного документу на виконання міжнародної угоди дозволить Мінфіну перерахувати кошти для Фонду в ЄІБ. Тим більше, що в Україні вже працюють міжнародні програми з ЄІБ за такою ж схемою. Однак, незнання способів і механізмів вирішення складних конфігурацій не дозволяє окремим посадовцям побачити ефективніші варіанти.

Тому цілком зрозуміло, що законопроект має бути відправлений на доопрацювання у профільний комітет ВРУ. Потрібно скасувати форму функціонування Фонду як юридичної особи, визначити механізм якості використання і досягнення ефективності індикаторів, а також доцільно уточнити і деталізувати фінансовий механізм роботи Фонду. Лише за таких умов Фонд енергоефективності буде ефективним.

One comment

  1. Игор says:

    Фонд також повинен фінансувати не тільки населення та ОСББ, але й бюджетні установи та енергосервісні компанії для забезпечення виконання енергосервісних контрактів з бюджетними установами
    . При чому відсоткова ставка фінансування енергозберігаючих заходів в гривні не повина перевищувати індекс інфляції та операційні витрати або взагалі компенсуватись за рахунок державного бюджету. Інакше енергосервіс в бюджетній сфері не запрацює в значних обсягах і держава буде продовжувати втрачати на оплаті енергоресурсів значні кошти.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Члени Асоціації

  • Архіви