ПЕФ «ОптімЕнерго» ділиться досвідом енергоаудиту підприємств муніципального теплопостачання

18.06.2014

Тарновский Михаил

За всю 20-річну історію незалежної України системи централізованого теплопостачання міст не отримували гідної уваги з боку влади усіх рівнів в плані фінансування необхідної її модернізації. У той же час підприємства теплопостачання завжди були заручниками політичної кон’юнктури при встановленні підвищених тарифів на послугу теплопостачання.

Проблему підприємств теплопостачання збільшувало і продовжує посилювати перехресне субсидування при призначенні підвищених тарифів на енергоресурси для споживачів 2-3 категорії (бюджетні та госпрозрахункові організації) та знижених тарифів для споживачів 1 категорії (населення ).

Через непродуману цінову політику стало вигідно платоспроможним споживачам відмовлятися від послуг централізованого теплопостачання та переходити на автономні, і навіть індивідуальні джерела теплопостачання. У результаті при постійних експлуатаційних витратах підприємства теплопостачання втрачають ринок збуту, погіршуючи свої і без того не блискучі економічні показники. Таким чином, наявність комплексу фінансових і, як наслідок, технічних проблем призвело до того, що вартість послуги теплопостачання збільшується, а якість погіршується. Створення національного регулятора тарифів на послуги централізованого теплопостачання – перший крок до справедливого врегулювання питань ціноутворення на послуги теплопостачання.

На відміну від деяких експертів і журналістів, які з легкістю озвучують відсотки втрат, справжнім енергоаудиторам доводиться проробити величезну кількість вимірювань і розрахунків, щоб скласти енергобаланс і сказати, які фактичні втрати в котлах, тепломережах і у споживача в досліджуваній системі централізованого теплопостачання міста. Кожна система централізованого теплопостачання індивідуальна і тому проекти, ефективні для однієї системи, не слід сліпо копіювати для всіх інших. Необґрунтоване копіювання технічних проектів створює ризик появи неокупних проектів, що загрожує негативними наслідками для бюджету міста і виникнення обмежень на залучення зовнішніх позикових ресурсів, з якими зараз стикаються міста України.

Що ж таке енергоаудит та енергоаудит систем централізованого теплопостачання зокрема?

Ми чули кілька визначень:

  1. Енергоаудит – це вимірювання потоків енергії;
  2. Енергоаудит – це інспекція енергоспоживання;
  3. Енергоаудит – це пошук місць, де гроші випаровуються.

Всі ці визначення вірні, тому що на підставі вимірів потоків енергії створюється баланс енергоспоживання або, перекладаючи з іноземних мов, він інтерпретований і вже прижився в літературі у вигляді терміну «карта енергоспоживання». Баланси енергоспоживання за видами енергії створюються в табличному або графічному вигляді. Далі баланс енергоспоживання піддається ретельному аналізу, в результаті якого народжуються проекти з підвищення енергоефективності досліджуваного підприємства, які покликані значно поліпшити первинний енергобаланс.

Виконання енергоаудиту спеціалізованою організацією має наступну послідовність:

1 етап – Збір вихідних даних.
2 етап – Інструментальні вимірювання потоків енергії.
3 етап – Аналітичний.
4 етап – Оформлення технічного звіту та презентація результатів енергоаудиту.

рослыдовнфсть енергоаудиту

Склад команди енергоаудиторів для комплексного енергоаудиту підприємств теплопостачання повинен включати фахівців за такими напрямами:

  1. Енергоаудиторів систем паливопостачання і паливоспоживання;
  2. Енергоаудиторів системи теплопостачання;
  3. Еергоаудиторів систем електропостачання та електроспоживання;
  4. Енергоаудиторів систем водопостачання та хімводопідготування;
  5. Фінансовий аналітик.

Для кожного члена команди існує своя послідовність і обсяг робіт на кожному етапі виконання енергоаудиту.

Підсумком роботи є звіт з енергоаудиту, в якому відображена вся інформація про проведене обстеження підприємства – від етапу збору вихідних даних до розробки комплексу (переліку) енергоефективних заходів.

Форма звітів з енергоаудиту безпосередньо залежить від виду проведеного енергоаудиту та вимог, що визначаються умовами укладеного договору.

Залежно від виду енергоаудиту та його обсягу розрізняють:

  • звіти з комплексного енергоаудиту підприємств;
  • звіти з енергоаудиту окремих систем енергозабезпечення підприємства;
  • попередні, етапні і підсумкові звіти;
  • короткі звіти – резюме для вищого керівництва підприємства (за їх бажанням).

Стандартний технічний звіт з енергоаудиту підприємств теплопостачання містить такі розділи:

  1. Інформація для керівного складу.
  2. Загальні відомості про підприємство.
  3. Аналіз використання паливно-енергетичних ресурсів.
  4. Заходи з підвищення енергоефективності.
  5. Комплексна програма впровадження заходів з енергоефективності.
  6. Список літератури.
  7. Додатки.

Кожен з цих розділів має свої підрозділи, які деталізують склад і результати робіт з енергоаудиту.

На підставі виконаних енергоаудитів підприємств теплопостачання України, можна констатувати наявність маси технічних проблем по всьому технологічному ланцюжку системи теплопостачання, включаючи джерела теплопостачання, систему транспортування теплоносія і системи теплоспоживання.

Найголовніша проблема носить організаційний характер і полягає у відсутності вертикально інтегрованої системи енергетичного менеджменту. Відсутність енергоменеджерів на підприємствах теплопостачання призвело до того, що на підприємстві немає кровно зацікавленого ЗАМОВНИКА на енергоаудит систем муніципального теплопостачання, або, там де вони з’являються, з подачі керівництва починається «натуральне господарство», тобто робиться щось своїми силами і називається це енергоаудитом.

Для того, щоб звіт з енергоаудиту був дорожньою картою модернізації системи теплопостачання міста, а не черговим модним друкованим виданням для книжкової полиці, необхідна наявність на підприємстві теплопостачання правильно функціонуючої системи енергетичного менеджменту.

Поради з реальної практики від ПЕФ «ОПТІМЕНЕРГО»

З 2009 по 2013 рік в Україні проводився проект, який впроваджувався Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) «Реформа муніципального теплопостачання України». Мета проекту – підвищення енергетичної безпеки України через удосконалення енергетичної політики, залучення приватних інвестицій в енергетичний сектор, збільшення енергоефективності та зниження викидів парникових газів.

В проекті USAID «Реформа муніципального теплопостачання України» на ПЕФ «ОптімЕнерго» були покладені задачі:

  1. Виступати технічним експертом в питаннях енергоаудиту систем централізованого теплопостачання;
  2. Відповідати за впровадження систем обліку регулювання теплоспоживання на теплових введеннях до будівель.

У ході виконання роботи експертам ПЕФ «ОптімЕнерго» проводили консультації українським енергосервісним компаніям, які залучені проектом USAID для виконання енергоаудиту підприємств централізованого теплопостачання міст-партнерів.

Результат:

  1. Створено єдину методику для виконання енергоаудиту систем централізованого теплопостачання міст.
  2. Створено єдиний вид технічного звіту з енергетичного аудиту систем централізованого теплопостачання міст.

На сьогоднішній день, для затвердження тарифів на теплову енергію потрібне виконання енергоаудиту для всіх підприємств теплопостачання України, тому все більша кількість компаній залучатиметься до цієї діяльності. Тому, ми переконані, що енергоаудит повинні виконувати спеціалізовані енергоаудиторські компанії.

Енергоаудиторська компанія, що претендує на роль енергоаудитора підприємств центрального теплопостачання обов’язково повинна мати:

  1. Кваліфікований технічний персонал, що має спеціальну технічну освіту в сфері енергетики, який навчений на спеціалізованих курсах, а також має практичний досвід в експлуатації і налагодженню обладнання по всьому технологічному ланцюжку централізованого теплопостачання не менше 3-5 років.
  2. Парк вимірювальної техніки. Без інструментальних вимірювань енергоаудиторська компанія не матиме доказової бази для обгрунтування пропонованих нею енергоефективних проектів.
  3. Напрацьовані методики обробки вимірювань і складання енергетичних балансів, бази даних енергоефективних проектів, виконавців і постачальників устаткування.
  4. Уміння грамотно писати звіти і переконливо надавати підсумки своєї праці.

У своїй діяльності радимо всім експертам з енергоефективності дотримуватися наступних правил:

  1. Не нашкодити!
  2. Навіть найдосконаліше технічне рішення може привести до економічного краху.
  3. Розробляти та рекомендувати ті проекти, які можна організувати та реалізувати.

Для тих, хто має намір професійно займатись енергоаудитом комунальних підприємств теплопостачання, фахівцями ПЕФ «ОптімЕнерго» підготовлено посібника «Енергоаудит підприємств централізованого теплопостачання», який можливо отримати в електронному вигляді через Асоціацію енергоаудиторів України.

Тарновский Михаил

ТАРНОВСЬКИЙ Михайло Васильович,

директор ПЕФ «ОптімЕнерго»

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  • Члени Асоціації

  • Архіви



<-- -->