Законопроект «Про Фонд енергоефективності» необхідно суттєво доопрацювати

18.04.2017

Законопроект «Про Фонд Енергоефективності» (№ 5598 зареєстрований 26.12.2016),  потребує суттєвого доопрацювання та зміни моделі функціонування. Запропоновану модель створення ще однієї юридичної особи підпорядкованої КМУ варто замінити на вже випробувану в Україні Державного фонду регіонального розвитку – фонд як окрема цільова бюджетна лінія в структурі загального фонду бюджету, розташована на рахунку в казначействі.

На мою думку у законопроекті потрібно змінити форму функціонування Фонду з юридичної особи на цільову бюджетну програму, чітко визначити механізм, спосіб та умови використання і оцінки результатів роботи такої Програми (Фонду). Разом з проектом закону має бути підготовлено необхідній пакет проекті підзаконних акті для включення Фонду в нормативно правову систему країни та уможливлення використання бюджетних коштів. Лише тоді Фонд енергоефективності зможе працювати в інтересах суспільства та стане реальним механізмом вирішення завдань з енергомодернізації країни.

Якщо ж законопроект приймуть у пропонованому вигляді, то громадськість, для прикладу, не отримає оперативний доступ до функціональної та фінансової інформації про діяльність Фонду. Цьому не спрятиме форма організації юридичної особи зі своїм балансом, рахунками, директором та наглядовою радою. Наприклад, Фонд державного майна – не надто доступна для отримання інформації державна юридична особа з управління активами.

Потенційні проблеми з відкритістю та підзвітність не одне питання яке випливає з аналізу законопроекту. Крім цього, відсутні описи механізмів роботи, оцінка критеріїв ефективності та якості діяльності Фонду. А власне це і є найважливіше для гарантування отримання результатів – ефективного фінансування проектів з енергомодернізації.

Мою позицію підтверджують висновки Головного науково-експертного управління Апарату ВРУ. У висновку до законопроекту (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=60811), наприклад, зазначається, що запропонований Фонд, згідно чинного законодавства не може діяти в Україні як фінансова установа. Надання грантів від Фонду, не віднесено до переліку фінансових послуг, згідно Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання фінансових послуг». Також недостатньо чітко сформульована мета Закону (у окремих пунктах проекту сформульована по різному), а отже незрозумілим залишаються предмет його регулювання та сфера діяльності і відповідальності Фонду.

Ефективна робота Фонду залежить від розробки детального фінансового і технічного механізму його діяльності, зокрема, порядку вибору проектів фінансування об’єктів, вибору та реалізації, верифікації результатів проекту. Для суспільства важливо, щоб усе відбувалося зрозуміло, прозоро та публічно, адже головна проблема зараз – це  корупційні ризики та питання ефективності і якості функціонування Фонду енергоефективності.

Андрій Гінкул, юрист, економіст, експерт з питань територіального, місцевого економічного розвитку та впровадження проектів енергозбереження.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *

  • Члени Асоціації

  • Архіви

  •